Лесь Курбас в Харькове

-

Лесь Курбас, найцікавіший режисер-авангардист переїжджає до Харкова із своїм театром «Березіль» у 1926 році та змінює поняття про театр у місті. Виставка зосереджуюється на виставах «Народний Малахій» (1928), «Алло на хвилі 477» (1929) та «Мина Мазайло» (1929) в театрі «Березіль» у Харкові.

Виставку заповнюють музика, сценографія, костюми, ескізи, афіші, фотографії з вистав та інсталяції. Починаємо із вступом про роботу Леся Курбаса до Харкова. У світовому театрі Курбасові експерименти з кіно належать до найцікавіших ранніх застосовань нових медіа у виставах. Цю роботу він довершить у Харкові, починаючи активно експериментувати з радіо – медіа, що на той час тільки з’являється у широкому вжитку.

«Народний Малахій» (1928) представимо унікальним аудіо документом – читанням першої дії п’єси одним із головних акторів постановки Йосипом Гірняком. Цей запис із 1960-х років – перша відома спроба документації постановки Курбаса — була записана у Нью Йорку для радіо програми. Голос Гірняка переносить глядачів в час творення вистави і представляє тему – вхід в урбаністичний простір столиці.

Друга представлена харківська вистава це «Алло на хвилі 477» (1929), перший джаз мюзикл в Україні. Нещодавно, куратори знайшли оркестрову партетуру Юлія Мейтуса до цієї вистави. Мейтус написав музику до 13 вистав Березоля, і вважалося, що вся ця музика була знищена. Ми плануємо записати частини з сучасними музикантами і представити її разом з відтвореною сценографією Вадима Меллера. Ця постановка уявляє можливу українську міську культуру як частину европейських трендів. Для спектаклю «Мина Мазайло» ми здійснимо реконструкцію фантастично-космічної сценографії Вадима Меллера, що розкриває простір для сполучення минулого міщанського з майбутнім.